מהו ליקוי למידה

ליקויי למידה היא כאשר יכולת הלמידה, בתחומים שונים, הינה נמוכה יותר מזו הצפויה על פי הגיל, מנת המשכל, ההשכלה של האדם וביחס לביצועיו בתחומי חיים אחרים. אין קשר בין לקות למידה לבין מנת המשכל. כלומר, התפלגות מנת המשכל באוכלוסיית האנשים בעלי לקויות הלמידה דומה מאוד לזו שבאוכלוסייה הכללית. אדם יכול להיות בעל IQ גבוה, בינוני או נמוך ובעל לקות למידה שמפריעה לו לבטא את יכולתו. קושי בלמידת מיומנויות שרובם הגדול של האנשים קולט באופן טבעי ואינטואיטיבי מבלי להזדקק ליותר מאשר מאמץ קל הוא אחד ממאפייני לקות הלמידה. לדוגמא: רוב בני האדם שקוראים וכותבים במשך שנים רבות, אינם כותבים בשגיאות כתיב, אך אנשים עם דיסגרפיה עשויים לכתוב בשגיאות כתיב רבות גם לאחר עשרות שנים של קריאה וכתיבה. אותם אנשים לא יזכרו את האיות הנכון של חלק מהמילים וחלק אחר של המילים הם יכתבו לא נכון אף שהם זוכרים כיצד לאיית אותן. הוראה מתקנת וטכנולוגיה מסייעת עשויים למזער את הבעיה אבל לא להעלים אותה לגמרי.


ליקויי למידה נפוצים:


הפרעות קשב וריכוז – ADHD-ADD והיפראקטיביות
דיסלקציה – קשיי קריאה וכתיבה
דיסגרפיה – קשיי כתיבה
דיסקלקוליה – ליקות למידה במתמטיקה

 

בקרב הגיל הרך, ניתן לאבחן ליקויי למידה באמצעות פער הנוצר בין ההישג המצופה לבין ההישג הקיים באחד/יותר מהתחומים – קריאה, כתיבה, דיבור ושפה מדוברת, חשבון, התמצאות במרחב.