הפרעת קשב וריכוז

הפרעת קשב וריכוז ADHD-ADD והיפראקטיביות

הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות, ADHD (Attention-Deficit and Hyperactivity Disorder), והפרעת קשב וריכוז (ללא היפראקטיביות), ADD - Attention-Deficit Disorder

מוגדרות כהפרעות התפתחותיות הנובעות מפתולוגיה נוירולוגית המובנת באופן חלקי. ל-ADHD יש תסמינים משלוש קבוצות ואילו ל-ADD יש תסמינים מאחת מקבוצות אלה בלבד. ל-ADD אין תסמינים הקשורים בהיפראקטיביות‏‏. סיבת תופעות אלה היא רפואית, אך לצד אנשי מדע הרפואה חוקרים אותן גם פסיכולוגים, חוקרי חינוך ומדענים אחרים. יש מדענים המתייחסים ל-ADHD ול-ADD כאל שתי הפרעות שונות, למרות המאפיינים הדומים ביניהן. הערך הנוכחי נוקט בגישה המקובלת, שעל פיה ADD היא מקרה פרטי של ADHD.

 

מהן הפרעות קשב וריכוז?

 

הפרעת קשב וריכוז, עם או ללא פעלתנות יתר, הינה הפרעה המשפיעה על איכות החיים של הלוקה בה ופוגעת בסובבים אותו, בחיי המשפחה, בביה"ס, במקום העבודה ובמסגרות החברתיות השונות. הפרעת הקשב משפיעה על כל תחומי החיים: קושי בהשגת הישגים לימודיים, קושי בעמידה בסטנדרטים במקום העבודה, פגיעה בהצלחה מקצועית וכדומה. בנוסף, הפרעת קשב וריכוז פוגעת בפיתוח יכולת ויסות עצמי, שליטה עצמית, קושי במעברים, קושי בלמידה מניסיונות העבר וקושי בתכנון קדימה .

קיים מעגל קסמים (או יחסי גומלין) בין הפרעת הקשב לבין תפקודו הלימודי והחברתי של הלוקה בהפרעה זו: הפרעת הקשב פוגעת באופן ישיר בתפקוד הלימודי והחברתי ובמקביל, קשיים אלו מחריפים את הפרעת הקשב. אבחון מוקדם ככל האפשר יעזור לילד לשבור את מעגל הקסמים והטיפול המוקדם יקנה לו כלים להתמודדות עם הקשיים העומדים בפניו. 

 

כיצד הפרעות קשב וריכוז מפריעות בפועל?

אחד מהכלים החשובים ביותר ללמידה הוא היכולת ליצור מדרג בין הגירויים השונים. לדוגמא: אם ננסה לקרוא תוך כדי שהרדיו פועל, לרובנו לא תהיה בעיה להוריד את רמת ההקשבה שלנו לרדיו, ולהתרכז יותר בקריאה. דוגמה נוספת: תלמידים שיושבים בכיתת לימוד, מסוגלים לרוב למקד את מבטם ואת הקשב שלהם במורה, אפילו אם בחוץ זורחת השמש ועפות ציפורים בשמים. אף על פי שמרבית התלמידים יעיפו מבט לעבר ההפרעה הלא צפויה בכיתה, רובם יצליחו למקד את מבטם חזרה למורה. תלמידים עם בעיות קשב וריכוז יתקשו להחזיר את המבט ולהתרכז מחדש במורה. בעיתם של אותם תלמידים היא בליצור מדרג, או היררכיה בין הגירויים השונים והכל מעניין אותם באופן שווה.

 

כיצד הפרעות קשב וריכוז משפיעות על הלמידה?

המקום ללמוד הוא אומנם בבית הספר, אך ישנם תלמידים שהקושי שלהם לעשות זאת הוא רב משל האחרים. תלמיד שצריך לשבת בכיתה ולהעתיק מהלוח למשל, מתקשה מאוד לבצע זאת כיוון שלאחר שניות בודדות הוא משתעמם. הלוח נראה לו כמו הר ענק שצריך לטפס עליו והוא מתחיל להסתובב ולחפש את הריגוש הבא. במידה ותלמיד צריך לקרוא מאמר/קטע מספר ואין משהו שמרתק אותו בשניות הראשונות (כמו שקרה לכולנו בעבר) הוא מתחיל להשתעמם, האותיות מתחילות לקפוץ וההבנה של מה שכתוב יורדת באופן דרסטי. אלו הסובלים מבעיות קשב וריכוז בדרך כלל משיגים תוצאות נמוכות יותר ממה שהיה צפוי שיקבלו על פי האינטליגנציה שלהם, כיוון שמבחנים רגילים בהכרח כוללים את היכולת ללמוד, יכולת שדורשת ריכוז רב.

 

השפעות קשב יחד עם הפרעות למידה:

הפרעת קשב מציפה בעיות ביכולת ריכוז ונסיון ללמוד. לעיתים אנשים הסובלים מבעיה זו סובלים גם מהפרעות ליכולות למידה ספציפיות, כגון קושי לקרוא, קושי לכתוב או קושי בפעולות חשבון. אנשים שמתקשים להתרכז וגם מתקשים לקרוא ולכתוב, בנוסף לכך, סובלים למעשה פעמיים ויכולת הלמידה שלהם ניזוקה מאוד ואף לא קיימת.

 

טיפול בבעיות קשב וריכוז:

מקובל לאפיין הפרעות קשב וריכוז כמחסור בהורמון מסוים במוח. כדי לטפל במחסור זה, נותנים למטופלים תרופה אשר מספקת את ההורמון באופן מלאכותי. תרופה זו נקראת ריטלין, והיא עוזרת לאותם תלמידים ליצור היררכיה ומדרג בין הגירויים שמקיפים אותם. לאחרונה נשמעות התנגדויות לשימוש בריטלין עקב תופעות לווי, כמו בכל תרופה. ישנם תלמידים אשר עבורם המחסור בתרופה אכן קריטי ובלעדיה הם לא יוכלו ללמוד. ישנם גם תלמידים שעבורם התרופה איננה אפקטיבית ובהם ניתן לטפל בשיטת אלטרנטיביות כמו טיפול בבעלי חיים, הידרו - תרפיה או ספורט – תרפיה.

 

ליקויי למידה - ריטלין:

תרופת הריטלין הינה תרכובת כימית אשר משפיעה על איזון בחומרים מסוימיים במוח. נהוג לתת טיפול תרופתי לילדים/מבוגרים שסובלים מבעיות קשב וריכוז, ובמיוחד לאותם אנשים שהפרעת הקשב מתבטאת גם בהיפראקטיביות.

 

אנו עובדים בשיתוף עם מרכז תמר לאבחון לקויות למידה ומציעים לתלמידינו הנחות באבחונים.