דיסלקציה- קשיי קריאה וכתיבה

דיסלקציה הינה הפרעת למידה מולדת הקשורה בשפה, קריאה, כתיבה ואיות. הפרעה זו נובעת מכשל בארגון עיבוד וניתוח מידע.


מהי דיסלקציה?


דיסלקציה היא לקות המתייחסת בעיקר לקשיים בלימוד כתיבה, כתיב וקריאה. ישנם אנשי מקצוע אשר מרחיבים דיסלקציה גם לקשיים במיומנויות למידה שונות וכן במתמטיקה. את הקשיים שנתקל בהם הילד/המבוגר הדיסלקט ניתן לאפיין בחמישה תחומים מרכזיים:

 

  1. קשיים שפתיים:

    חולשה בתחום אוצר המלים
    קשיים בקליטת דברים הנאמרים בקצב מהיר
    קושי להקשיב להרצאות ולכתוב בו-זמנית
    קושי לארגן רצף עלילתי/רעיוני
    טעויות בתחביר ובמילות קישור
    קשיים בשליפת מלים
    קושי בהגיית מלים בעלות הברות רבות
    קושי בלימוד שפה זרה
    פער משמעותי בין רמת ההבעה בעל-פה לבין רמת ההבעה בכתב, לטובת הראשונה
     
  2. קשיים בקריאה:

    קושי טכני בקריאה של חומר רב
    קושי בהבנת הנקרא למרות קריאה טכנית תקינה
    קריאה אטית מאוד
    קושי בהבחנה בין עיקר לטפל 
     
  3. קשיים בכתיבה:

    כתב יד לא ברור
    שגיאות כתיב מרובות
    קשיים בבניית משפטים
    קשיים בארגון התחלתי של משימת כתיבה
    בעיות בארגון של רצף
     
  4. קשיים במתמטיקה:

    קושי בהבנת השפה המתמטית
    שליטה חלקית בלבד בפעולות אוטומטיות בסיסיות
    קושי בזכירת נוסחאות או רצף של פעולות חשבוניות
    היפוך מספרים וסימנים
    הפרעות בהתמצאות בכיוונים
    קושי בהעתקה ובקריאה של בעיות
     
  5. קשיים במיומנויות למידה:

    קושי בארגון הזמן
    קשיים בהתמדה בביצוע משימה
    קשיים בשילוב מידע ממקורות שונים
    קשיים בזכירה ובשינון
    קשיים בשימוש טכני במאגרי מידע מודפסים ואלקטרוניים
    קשיים בעמידה במבחן למרות שליטה בחומר


כיצד והיכן מאבחנים דיסלקסיה?


האבחון מתבצע בגיל מוקדם, בו הילד אמור להתחיל ולפתח את מיומנויות הקריאה והכתיבה.
הסימפטומים השכיחים הם:

 

  • היפוך אותיות
  • קשיים בהעתקה
  • קשיים בלימוד האלף בית ומספרים

האבחון כולל הערכת התפקוד ההתפתחותי של הילד בשלבי הקליטה, עיבוד ופליטה.



כיצד מתבצע תהליך אבחון הדיסלקסיה?


אבחון הלקות מתבצע במכוני טיפול ואבחון. במכונים השונים קיים תהליך אבחון כדלקמן:


שלב ראשון: איסוף מידע


בשלב זה מתקיים תהליך איסוף המידע על ידי מילוי שאלונים ועריכת ראיון מקיף עם הפונה ו/או הוריו.

 

שלב שני: אבחונים שונים


בשלב זה מתבצע אחד/יותר מהאבחונים הבאים:

 

  • בדיקת כישורי למידה - אבחון דידקטי - אבחון זה בודק יכולות קוגניטיביות (חשיבה ועיבוד מידע, זיכרון, קשב והתארגנות) וגם כישורי קריאה, הבנת הנקרא וכתיבה בעברית. אבחון זה חיוני כבסיס לכל בדיקה של תחומי הלמידה. קיימת אפשרות להרחבת הבדיקה לתחומי ידע כמו אנגלית ומתמטיקה.
  • אבחון פסיכולוגי - אבחון זה משמש להערכת הפוטנציאל האינטלקטואלי ובדיקת השפעות רגשיות ו/או קוגניטיביות על תהליכי למידה. האבחון כולל הערכת מנת משכל ובדיקה מפורטת של התפקוד הרגשי, בכדי לאפשר אבחנה מבדלת בין קשיים בלמידה עקב גורמים רגשיים לבין לקויות למידה.
  • בדיקת קשב ממחושבת - בדיקה זו משמשת ככלי עזר לאיתור הפרעות קשב וריכוז באמצעות בדיקת היכולת של הנבדק לעמוד במטלה מתמשכת ומשעממת יחסית. הבדיקה נעשית בעזרת מחשב ומבוססת על ניתוח התגובה לגירויים השונים המופיעים על המסך, כגון השמטות, תוספות שגויות וכדומה. במידה ואותרה בעיית קשב וריכוז בשלב הראשון של המבדק, ניתן להשתמש בבדיקה זו להערכת יעילות הטיפול התרופתי.
  • הערכה פסיכיאטרית - בדיקה קלינית המיועדת לבדיקת קיומן של הפרעות רפואיות ו/או רגשיות נלוות ולהשפעתן על תהליכי הלמידה ולהתוויית טיפול בהתאם לנדרש. הבדיקה נעריכת על ידי מומחים בתחום. ההערכה מתייחסת למכלול המידע שנאסף ויוצרת אינטגרציה של מכלול הנתונים.

 

שלב שלישי ואחרון: הערכה וסיכום.


בשלב זה נערכת שיחת סיכום עם הנבדק ו/או הוריו, בה ניתן הסבר על האלמנטים השונים המשפיעים על לקות הלמידה ו/או הפרעת הקשב וכן המלצות לטיפול ולמעקב. בתום התהליך ניתן דו"ח כתוב אשר כולל את מסקנות המבדקים, המלצות לטיפול ובמידת הצורך, המלצות להתאמות בדרכי ההבחנות.

דיסלקציה מופיעה בקרב כלל הגילאים, אך ביטוייה בדרך כלל משתנים עם הגיל. לקות זו מתבטאת בקושי בדיבור, התבטאות מילולית, אוצר מילים דל ובעיות קשב. בקרב מבוגרים היא מתבטאת בקשיים במודעות לפענוח הקול ובמיומנויות קריאה וכתיבה. דיסלקציה פוגעת גם בגברים ונשים אך החלוקה אינה שוויונית, כ- 20% מסה"כ הגברים סובלים ממנה לעומת כ- 5% מהנשים.


מה גורם לדיסלקסיה?


דיסלקציה היא לקות ספציפית, מתוך ליקויי למידה. מדובר בלקות קריאה המאופיינת בקשיים ברכישת השפה הדבורה, בקריאה ובאיות, בהבעה בע"פ או בהבעה בכתב. הקשיים הללו משקפים חוסר יעילות של תהליכי העיבוד הפונולוגיים במוח. אין קשר בין הקשיים הללו לגיל, מנת משכל, לקות התפתחותית או לקות חושית. היום קיים מחקר מקיף להבנת הגורמים לדיסלקציה והמנגנון הפתולוגי המחולל את הדיסלקציה טרם נמצא. נמצאו הבדלים שונים, על ידי נוירוביולוגים, במבנה המוח בין אלו הסובלים מדיסלקציה לאלו שלא. דיסלקסיה יכולה להיות נרכשת/התפתחותית:

 

  • דיסלקסיה נרכשת - נגרמת מאירוע, חבלת ראש פיזית, דלקת אוזניים חריפה או בדרך כלל אצל אדם שכבר למד לקרוא בטרם הפגיעה.
  • דיסלקסיה התפתחותית - קיימת מלידה וסיבותיה תורשתיות.


כיצד מטפלים בדיסלקציה?


הטיפול בדיסלקציה מותאם לסוג הדיסלקציה המאובחן, כשהוראה מתקנת היא הטיפול הנפוץ. מלבד הוראה מתקנת ניתן להשתמש בהקראה ממוחשבת וספרים מוקלטים ו/או סיוע אנושי (מקריא). הפתרונות לבעייה מגוונים ותלויים באופיים ואישיותם של הדיסלקטיים. אך הדרך שמתאימה לרובם היא:

 

  • אימון וגירוי החלק הפונטי, האחראי על ההגיה המדוברת
  • העשרת אוצר המילים
  • העמקת התפישה והבנתה של המילה
  • הגברת שטף הקריאה


ישנה שיטה בה הקריאה חייבת להעשות בקול רם בנוכחות קורא מיומן המתקן את צלילי המילים, באופן זה בונה לעצמו המוח את ההקשר בין המילה המדוברת למילה הכתובה. כיום ניתן להעזר באמצעות תוכנות מחשב. ככל שמאתרים ומאבחנים את הדיסלקציה מוקדם יותר, קל יותר לסייע למאובחן. לדאבוננו, בתי הספר אינם טורחים לערוך מבדקים מקסימים, אלא ממתינים ורק כאשר הבעייה כבר מושרשת ועמוקה מתחילים לאבחן את הסיבה לקשייו של הילד. מומחים בתחום מאמינים כי יש לאתר את הדיסלקטיים כבר בגני הילדים על מנת למזער את הנזקים הפסיכולוגיים, כהפחתת הערך העצמי שלהם. בנוסף, בדיקות במוחם של דיסלקטים אשר למדו לקרוא בשיטות המיוחדות בגיל הרך, העלו כי חלה נסיגה בדיסלקציה וכי מוחם כמעט זהה לזה של ילדים מיומני קריאה. למרות הכל, לא קיימות שיטות אינסטנט מהירות. לדוגמא: סטודנטים הלוקים בדיסלקציה נאלצים להשקיע זמן ומאמץ רב בלימודים.

 

דוגמאות לסוגי טיפולים:

הוראה מתקנת:


שיעורים פרטניים/בקבוצות קטנות מאוד (2-3 ילדים). הטיפול ממוקד לקשיים בהם נתקלים הילדים בקריאה, כתיבה וחשבון. גם קצב הטיפול מותאם לילד, נעשה בעזרת שיטות לימוד ייחודיות ומאפשר לילד לרכוש מיומנויות בסיסיות אותן התקשה לרכוש בביה"ס. הוראה מתקנת אינה מתקנת את הלקות, אלא מסייעת לילד להתקדם ולצמצם פערים, במטרה לסייע לו להצטרף לקצב הלימוד בכתה.


אסטרטגיות למידה:


קורס/שיעורים פרטיים המומלצים לעתים קרובות לילדים עם ליקויי למידה, בדרך כלל בגיל חטיבת הביניים והתיכון. הקורסים מקנים שיטות למידה המסייעות לילד עם הלקות ודרכי התמודדות עם החומרים הבית ספריים, למידה יעילה יותר לבחינות, ארגון חומרים בצורה המאימה עבורו וכדומה. הקורס מקנה שיטות למידה שונות. כל ילד יכול לבחור את השיטות המתאימות לו ביותר לכל מטרה. ילדים רבים רוכשים את אסטרטגיות הלמידה באופן ספונטני מתוך התנסות בלמידה בביה"ס, לילדים עם ליקויי-למידה קשה יותר לרכשן באופן זה.


ריפוי בעיסוק:


ילדים רבים עם ליקויי למידה סובלים גם מקשיים בתפקודים מוטוריים בסיסיים, גסים ועדינים (כגון, תיאום עין-יד, שיווי משקל, בקרת כח, הפרדת תנועה, ארגון והתמצאות במרחב, גרפומוטוריקה וכו'). טיפול באמצעות ריפוי בעיסוק מתמקד בשיפור התפקודים הללו, לרב בעזרת דרכי משחק מהנות. הטיפול ניתן על ידי איש מקצוע (מרפא בעיסוק) ונערך בין שעה לשעתיים בכל שבוע, בתקופה של מספר חדשים עד שנתיים.


ריפוי בדיבור:


לילדים רבים עם ליקויי למידה ישנם ליקויי שפה שונים (כגון, אוצר-מלים דל, קושי בהבעה בע"פ, קושי בשליפת מלים, קושי בשיום וכו'). ליקוי זה הינו ליקוי מולד, ילדים רבים עם ליקוי שפה עשויים להיחשב כבעלי לקויות למידה בהגיעם לגיל ביה"ס, במיוחד אם לא טופלו כראוי, זאת מאחר והשפה המדוברת מהווה את הבסיס לשפה הכתובה. קלינאיות התקשורת הוכשרו במשך שנים לטפל בבעיות במוקדי קושי ולהביא ילדים לרמת תפקוד נאותה בתחום השפה המדוברת. גם הטיפול הזה ניתן על ידי איש מקצוע (קלינאית תקשורת) ונערך בין פעם לפעמיים בשבוע, במשך מספר חדשים עד שנתיים.


טיפול פסיכולוגי:


טיפול זה מתבצע באמצעות שיחות/משחק, שמטרתו ליצור זירה מוגנת אשר מאפשרת התמודדות עם קשיים בהתארגנות ותפקוד במישור הרגשי. במסגרת הטיפול הילד לומד להתמודד עם רגשותיו וקשייו ולקבל את עצמו. הטיפול ניתן על ידי מטפל פסיכולוג קליני, שיקומי/חינוכי מומחה, ונערך בין שעה לשעתיים בכל שבוע. במרבית המקרים הטיפול אינו תחום בזמן (כלומר, אין תקופה מוגדרת מראש) ויכול להמשך כל עוד המטופל מעוניין בו. קיימת אפשרות להדרכת ההורים על ידי הפסיכולוג המטפל, בסוגיות של התמודדות עם התנהגות הילד בבית או בביה"ס, מתן סיוע ותמיכה לילד, בעיות משמעת, הרגלים ונורמות וכדומה. הטיפול הפסיכולוגי יכול להינתן באופן פרטני, משפחתי וקבוצתי.


טיפול באומנות, במוזיקה, בתנועה:


טיפול זה עובד על המישור הרגשי, בדומה לטיפול הפסיכולוגי, ומשתמש באמנות פלסטית, במוסיקה/בתנועה כדי להעלות אל פני השטח תכנים וקשיים רגשיים ולהתמודד עמם. הטיפול ניתן על ידי מטפלים מוסמכים, בעלי תעודת התמחות באחד מהתחומים.



כיצד ניתן לבדוק את עצמכם:

 

  1. האם אתם מאלו שכותבים עם הרבה שגיאות כתיב?
  2. האם יש לכם קושי בקריאת טקסטים או בהבנתם או לחילופין אינכם מסוגלים להעתיק טקסט ללא שגיאות?
  3. האם אינכם מסוגלים בחשבון לכתוב בצורה מסודרת ולפתור תרגילים ובעיות כפי שמצפים מכם?
  4. האם אתם לא יכולים להתרכז במשך חצי שעה שלמה בלי סטיות מהנושא?
  5. האם אתם יכולים לצבוע ציור לפי הקוים בלי לצאת מהם?
  6. האם אתם לא מבינים את החומר הנלמד מייד אלה לוקח לכם מספר ימים?


אם אחד או יותר מהדברים השאלות למעלה נוגעות אלייך, סביר כי את/ה סובל/ת מלקוי כלשהו ולכן עלייך לפנות למומחים המאבחנים את הדיסלקציה.

 

אנו עובדים בשיתוף עם מרכז תמר לאבחון לקויות למידה ומציעים לתלמידינו הנחות באבחונים.