דיסקלקוליה ליקוי למידה במתמטיקה

דיסקלקוליה היא קושי למידה ספציפי במתמטיקה.

בדומה לדיסלקציה, דיסקלקוליה יכולה להיגרם כתוצאה מגירעון בתפיסה חזותית. הלקות מתייחסת לחוסר יכולת לבצע פעולות במתמטיקה או אריתמטיקה. זהו אחד מליקויי הלמידה הידועים פחות, כמו דיסלקציה. למעשה, היא נחשבת וריאציה של דיסלקציה. לרוב, לאנשים עם דיסקלקוליה יש IQ ברמה נורמלית, אך יש להם קשיים עם מתמטיקה, זמן, כיוונים וכו'. אם זאת, לאנשים רבים עם דיסקלקוליה יש IQ גבוה מהנורמלי. לקות זו איננה נדירה: השכיחות של דיסקלקוליה באוכלוסייה הכללית היא בין 5%-7% מהאוכלוסייה, כאשר 15% מהסובלים מדיסלקציה סובלים גם מדיסקלקוליה. לא תמיד ברור אם מדובר בבעיה במתמטיקה/סימפטום של קשיים בקריאה וכתיבה (דיסלקציה). אם זאת, ברור כי קשיי שפה ישפיעו על לימודיו של תלמיד ואין ספק שילד שמתקשה בהבנת הסבריו של המורה יתקשה אף בתחום המספרים והמתמטיקה. לקות במתמטיקה מאובחנת כאשר הרמה המתמטית של נבדק נמוכה יחסית לגילו, להשכלתו ולרמת המשכל שלו. יש להפריד בין שני מקרים:

 

  • דיסקלקוליה נרכשת - ניתן לשייך את הרמה הנמוכה לפגיעה מוחית שעבר הנבדק
  • דיסקלקוליה התפתחותית - הנבדק סובל מהלקות אך ידוע שהנבדק לא סובל מפגיעה מוחית


קשיים במתמטיקה:


דיסקלקוליה יכולה לבוא לידי ביטוי בתחומים שונים כמו: תפיסה חזותית ומרחבית, אי הכרת סימנים, קשיי שפה, בעיות בזיכרון ועוד. בבעיות מילוליות, הקושי בהבנת הנקרא יהווה גם קושי רב בביצוע פעולות בהן נדרשת הבנה מילולית/הבנת מונחים הקשורים לכמויות כמו: להוסיף, להוריד, להפחית ועוד. קשיים בזיכרון,  חוסר היכולת בזכירת פעולות חיבור, חיסור כפל וחילוק, או צורות גיאומטריות וסימנים מתמטיים גורמת לאי הבנת פעולוטת חשבונאיות. במידה מסויימת, ניתן להתגבר על הקשיים הללו באמצעות המחשות והדגמות חזותיות.

 

  • קושי בתפיסת כיוונים במרחב ובזמן – אותם ילדים בעלי לקות למידה במתמטיקה נתקלים גם בקושי בתפיסת זמן, בהערכת הזמן (לצורך ביצוע מטלה, או כדי להגיע למקום יעדם). קשיים אלו יכולים להתבטא בטעות בפענוח סימנים/בזיהוי כיוון.
  • חרדה מכשלון - לעיתים מקור החרדה ממתמטיקה של הילד נובע מפחד מכישלון. לפעמים, המערכת הביולוגית של הילד אינה פועלת כשורה בזמן מצב לחץ/מבחן, אם הילד נדרש להתרכז ולחשוב נוצר אצלו מצב של חרדה, שיבוש חשיבה או רצון להימנע מביצוע המשימה. בעקבות בעיה זו קיימת מגמה חדשה בהוראת המתמטיקה ונבנו תוכניות לימודים המותאמות לתלמיד כגון תוכנית העשרה יחידנית, לימוד שיטות להפחתת לחץ, הדגמות רבות וכדומה.


כיצד מאבחנים דיסקלקוליה?


קיימת בעיתיות באבחון דיסקלקוליה עקב גורמים רבים שבגללם נוצרים קשיים במתמטיקה בהם: הוראה לקוייה, חרדת-מתמטיקה, בעיות התנהגות, היעדרות משיעורים וכדומה. בעקבות ריבוי הסיבות הסביבתיות, קיים קושי רב באיתור מקור הדיסקלקוליה. ילדים עם בעיית דיסקלקוליה משתמשים בשיטות בסיסיות לספירה (אצבעות). אי אפשר לאבחן דיסקלקוליה רק בעזרת הדיוק בפתרון הבעיה, מאחר ותשובה נכונה ומדויקת אינה מעידה על נבחן רגיל/בעל נבחן עם דיסקלקוליה אשר השתמש בשיטות לא מפותחות לפתרון הבעיה. אותם ילדים הסובלים מדיסקלקוליה נתקלים בעוד בעיות מלבד במתמטיקה. לעיתים ילדים אלו מתקשים אף בביצוע משימות פשוטות כגון ספירה/השוואה של גדלים מספריים. במקרים קשים של דיסקלקוליה ילדים נאלצים לספור עד שלוש, ואינם יכולים להבחין מיידית ללא ספירה משימות פשוטות כגון ספירת נקודות/השוואת מספרים כמעט ואינן תלויות בהשכלה פורמאלית וילדים מסוגלים לבצע משימות אלו עוד לפני שהם מתחילים את ההשכרה הפורמלית שלהם בבית הספר. הקושי בביצועים של ילדים נובע גם מחינוך לקוי, היעדרויות משיעורים, קשיי שפה וכדומה. במצבים אלו קיימת האפשרות כי הבעיות בהן נתקל הילד נובעת מתפיסה חלשה של מספרים וקשיים בהבנת תפיסות מספריות בסיסיות.



טיפול בתלמידים הלוקים בדיסקלקוליה:


ישנם מספר גישות לטיפול: עידוד ילדים לדמיין בעיות מתמטיות ולתת להם מספיק זמן להתמודדות, לתת לתלמיד לקרוא בעיות מתמטיות בקול ולהקשיב. במרבית המקרים תלמיד עם דיסקלקוליה לא מסוגל להבין את הבעיות המתמטיות ולתת דוגמאות. תלמידים עם דיסקלקוליה חייבים להקדיש זמן רב בשינון עובדות מתמטיות, חזרה זו היא מאוד חשובה. מומלץ להיעזר במוזיקה בשביל לעזור לשנן. חשוב לאפשר לתלמיד לעשות את הבחינה על בסיס אחד-על-אחד מול המורה. יש להתנהג אל התלמיד כמו כל אחד אחר, לא לנזוף או לרחם עליו. ילד המתקשה באופן חריג ומתמשך בחשבון צריך להישלח לפסיכולוג של בית הספר, אשר שיחליט אם יש מקום לשלוח אותו לאבחון באחד ממרכזי השירות הפסיכולוגי של משרד החינוך או במרכז ללקויי למידה.


הטיפול בלוקים בדיסקלקוליה כולל:

 

  • הוראה מתקנת ולימוד כיצד להתגבר על הבעיה בשימוש בשיטות שונות של חשיבה מתמטית (לתלמידי הכיתות הנמוכות)
  • פטור משיעורי מתמטיקה ובחירת מקצוע חלופי לבחינת הבגרות (תלמידי תיכון)
  • הקלות במבחנים - תוספת זמן, שימוש בעזרים או הכנסת חומר נוסף.


סימפטומים לילדים הלוקים בדיסקלקוליה:


כדי להעריך אם לילדיכם יש דיסקלקוליה לפני שניגשים לאבחון, להלן מספר סימפטומים אפשריים:

 

  • בעיות נשנות בשימוש במספרים, בלבול בסימני חשבון  +, -, /, ו-x, הפיכה או החלפת מקומות.
  • קשיים בעמידה בלוחות זמנים, מציאת כיוונים.
  • הצלחה מסויימת במתמטיקה עד שרמת הלימוד עולה.
  • קשיים במושגים מופשטים  - זמן וכיוון, בלבול וקשיים ב- "ימין" ו"שמאל".
  • קשיים בביצוע פעולות יום-יומיות - חישוב עודף, חישוב יחסי או הבנת שעון אנלוגי.
  • חוסר יכולת בביצוע תכנון כלכלי ותקציב. 

 

 

אנו עובדים בשיתוף עם מרכז תמר לאבחון לקויות למידה ומציעים לתלמידינו הנחות באבחונים.